انواع مدیریت سرمایه
نوشته شده توسط rasoul karimi
1 هفته پیش
مدیریت ریسک در بازار فارکس
نوشته شده توسط rasoul karimi
2 هفته پیش
تحلیل آموزشی نزدک (US100) 8/28/2024
نوشته شده توسط rasoul karimi
3 هفته پیش
بازدید 62
0

چهار مرحله از شایستگی در معامله گر

در روانشناسی ، چهار مرحله شایستگی ، یا مدل یادگیری «شایستگی آگاهانه» وجود دارد که در این مقاله در رادیو فارکس به این می پردازیم که آیا می توان آن چهار مرحله را در سفر معاملاتی فارکس شما اعمال کرد؟

این چهار مرحله نشان می‌دهد که افراد در ابتدا میزان کمی می‌دانند و از بی‌کفایتی خود، ناآگاه هستند.

و پس از آن در مسیر معامله گری خود، همانطور که آنها ناتوانی خود را قدم به قدم تشخیص می دهند، آگاهانه یک مهارت را به دست می آورند، سپس آگاهانه از آن استفاده می کنند.

در نهایت، می‌توان از این مهارت بدون اینکه آگاهانه فکر کرد استفاده کرد: در آن زمان است که فرد پس از آن شایستگی ناخودآگاه خود را به دست آورده است.

  • این چهار مرحله در کتاب درسی مدیریت برنامه های آموزشی در سال 1960 توسط سه استاد مدیریت در دانشگاه نیویورک بوجود آمد و تدریس شد . مارتین ام. برادول، مربی مدیریت، در مقاله ای که در فوریه 1969 منتشر شد، این مدل را “چهار سطح آموزش” نامید، که امروز در رایو فارکس بصورت کامل آنها را برسی میکنیم.

سطح 1: ناخودآگاهی و ناشایستگی

ممکن است به نظر یک جمله نامفهوم باشد، اما این فقط به این معنی است که شما هنوز نمی دانید که چقدر در مورد موضوع بی اطلاع هستید.

احتمالاً اولین باری که در مورد معاملات فارکس شنیده اید و فکر می کردید ، ” این بازار هم دقیقاً مانند معاملات سهام است. » بنابراین، شما هم مثل باقی معامله گران یک حساب باز می کنید و 10٪ در اولین معامله EUR/USD خود سود می کنید. شما حالا کلی دلار واقعی بدست آوردید، بنابراین دوباره این کار را انجام می دهید، این بار با شاخص AUD/USD اما معامله به ضرر تبدیل می شود و هر چه را به عنوان سود بدست آورده بودید بازار از شما پس میگیرد.

خب این بار از یک اندیکاتور، بطور مثال؛ میانگین متحرک، استفاده می کنید تا به شما کمک کند که دوباره پول از دست رفته را بدست بیاورید.

این کار برای مدتی ادامه می‌یابد تا زمانی که متوجه می‌شوید که سودهای شما ممکن است بیشتر به دلیل شانس باشد تا مهارت. و بدتر، شما حتی ممکن است در ضرر هم باشید!

و باز هم بدتر، شما اینجا حتی نمی توانید زیان های خود را «هزینه آموزش» بنامید، زیرا چیزی یاد نگرفته اید که بتواند سود ثابتی برای شما به همراه داشته باشد.

پس اینجا میتوانیم بگوییم : شما به صورت ناخودآگاه شایستگی برای انجام معامله درست و سودده را ندارید

سطح 2: ناشایستگی آگاهانه

در اینجاست که متوجه میشوید ، شما هنوز به راه حل آگاهانه نرسیده اید، اما حداقل اکنون این موضوع را می دانید و برای بهبود نتایج نهایی اقدام می کنید.

پس شروع می کنید که با مفاهیم بازار آشنا شوید. سعی می کنید با تحلیل های بنیادی و تحلیل های تکنیکال و شرایط مختلف و اخبار در بازار آشنا شده و آنها را بیاموزید.

شما شاخص‌ها و بازه‌های زمانی را یادمیگیرید و از دوره ها آموزشی مختلف برای تمرین در بازار استفاده میکنید.

تک تک ارزها و نحوه واکنش آنها به قیمتها و اخبار مهم اقتصادی را بررسی می کنید. کم کم شما با استراتژی ها آشنا می شوید و تلاش میکنید که از آنها استفاده کنید، این روند ادامه دارد تا زمانی که سیستمی را پیدا کنید که هم با مدل معاملاتی شما سازگار باشد ، هم با شخصیت و روان شما و هم میزان تحمل ریسک شما .

در این مرحله خیلی شکست می خورید (و احتمالا حساب های زیادی را از دست میدهید) اما یاد خواهید گرفت.

در اینجا شما آگاهانه از مشکلی که داشتید پارا فراتر گذاشته و به سیستم یادگیری و رفع آن مشکل وارد شده اید

سطح 3: شایستگی آگاهانه

در این مرحله، شما متوجه شده ید که چه چیزی برای شما مفید است و چه چیزی نیست.

اما در حالی که ابزارها و مهارت های کسب سود را به دست آورده اید، برای دستیابی به نتایج ثابت و سود مستمر همچنان به تلاش آگاهانه نیاز دارید.

احتمالاً چندین استراتژی سودآور هم برای خود ایجاد کرده اید، اما همچنان برای استمرار در سوددهی، باید وقت بیشتری را در بهینه سازی استراتژی و آموزش، بگذارید.

در این مرحله احتمالا شما قوانین سختگیرانه‌ای برای مدیریت ریسک خود، در مواقعی که به ترس و طمع گرفتار شده‌اید، را وضع کرده اید. اما باز هم برای پیروی از آنها باید بیشتر تلاش کنید.

این بار بیشتر به انجام ثابت یک استراتژی علاقه دارید، زیرا می دانید که حتی زمانی که معامله ای را از دست می دهید همچنان می توانید سودآور باشید و به استراتژی خودتان پایبند خواهید بود.

اینجا به راحتی می توان گفت : شما به آگاهی و شایستگی در نگاه به مشکلات و رفع آنها دست پیدا کرده اید

سطح 4: شایستگی ناخودآگاه

در مرحله “شایستگی ناخودآگاه”، معامله برای شما به صورت خودکار خواهد بود . شما صدها الگو را دیده اید، آنهم برای صدها و هزاران مرتبه. که اکنون می توانید شرایط بازار را برسی کوتاهی کرده و پس از ده دقیقه مطالعه روند مارکت ، استراتژی مورد نظر خود را انتخاب کنید.

آنقدر ریسک‌های خود را مدیریت کرده‌اید که به راحتی اندازه‌گیری ریسک و میزان کنترل حساب معاملاتی را در کسری از ثانیه میتوانید انجام دهید.

وحالا سیستم معاملاتی خود را آنقدر خوب می‌شناسید که متوجه می‌شوید چه زمانی نتایج درستی دریافت نمی‌کند و زمان آن رسیده است که تغییراتی را در استراتژی خودتان انجام دهید و آن را بهینه سازی کنید.

در این مرحله آخر، قوانین شما تبدیل به عادت می شوند و معاملات شما به جای تلاش آگاهانه، با “احساس” (شهود) هدایت می شود. در اینجا کسب سود مداوم برای شما دیگر کاملا روتین و طبیعی شده.

در آخر باید بدانیم:

شایستگی تسلط نیست

یک معامله‌گر ماهر بودن فقط یک قدم برای تبدیل شدن به یک معامله‌گر نخبه است .

اگر می‌خواهید حساب خود را هر روز بزرگتر کنید و آنرا توسعه دهید، باید خود را سخت‌تر به چالش بکشید، کمی سریع‌تر یاد بگیرید و کمی بیشتر تمرین کنید.

اما حالا خودتان فکر می کنید در چه مرحله ای از این سفر زیبای معامله گری هستید؟

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

rasoul karimi

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادات رادیو فارکس

  • بروکرها
  • آموزش های متنی
  • مقالات ویژه

بروکر جی تی سی اف ایکس | GTCFX

2 ماه پیش

بروکر ای یو اس گلوبال AUS GLOBAL

3 ماه پیش

بروکر یونیکورن | Unicorn

6 ماه پیش

معرفی و بررسی بروکر کاپیتال اکستند | CapitalXtend

1 سال پیش 7زمان مطالعه

انواع مدیریت سرمایه

1 هفته پیش

مدیریت ریسک در بازار فارکس

2 هفته پیش

ریسک‌پذیری و ریسک گریزی یعنی چه؟

1 ماه پیش

استفاده از اهرم (leverage) در معامله به نفع خودتان

2 ماه پیش

انواع مدیریت سرمایه

1 هفته پیش

مدیریت ریسک در بازار فارکس

2 هفته پیش

چهار مرحله از شایستگی در معامله گر

1 ماه پیش

ریسک‌پذیری و ریسک گریزی یعنی چه؟

1 ماه پیش